Zioła i rośliny ułatwiające zasypianie

0
Melisa
Melisa zawiera specjalne olejki lotne, które wpływają kojąco na system nerwowy człowieka.

Warto wiedzieć, że melisa nie jest jedynym ziołowym panaceum na problemy z zasypianiem. Poznaj też inne rośliny, które pomagają na problemy z zaśnięciem.

Stres i ciągłe życie w biegu bardzo negatywnie odbijają się na naszym zdrowiu. Czujemy się rozdrażnieni i przemęczeni, a niespokojny sen nie daje ukojenia i nie zapewnia wypoczynku. Zatroskani problemami i kłopotami minionego dnia, kładziemy się spać późno, a kołaczące się w głowie myśli długo nie pozwalają nam zasnąć. Kiedy sen w końcu przychodzi, bywa płytki i przerywany, przez co rano nadal czujemy się zmęczeni i ciężko nam wstać z łóżka.

Przeczytaj teżRóżeniec górski – roślina, która łagodzi stres i wzmacnia siły

Zioła i rośliny, które pomogą zasnąć

Jeśli chcemy, aby nasz sen stał się lepszy i dawał upragnione wytchnienie, sięgnijmy po zioła i rośliny ułatwiające zasypianie. Niektóre z nich możemy popijać wieczorem zamiast herbatki, inne postawić na komodzie w sypialni, a jeszcze inne wykorzystać do aromaterapii. Najskuteczniejsze i najbardziej efektywne będą zioła uspokajające i nasenne, które możemy przyjmować w postaci tabletek lub herbatek ziołowych. Wygodniejszą formą są oczywiście tabletki, ale ponieważ zwykle zawierają w swoim składzie nie tylko zioła, ale również inne, niekoniecznie pożądane substancje, lepiej zdecydować się na preparaty bardziej naturalne, przygotowane wyłącznie z ziół.

Jeśli mamy czas i możliwości, możemy przyrządzić je sobie sami, zbierając i susząc zioła z przydomowego ogródka lub pobliskiej łąki (należy jednak wiedzieć, kiedy i gdzie zbierać rośliny, które ich części są surowcem leczniczym oraz jak prawidłowo je suszyć). Możemy też wybrać się po nie do najbliższego sklepu lub apteki, gdzie znajdziemy je w dużym wyborze (herbatki: „Na spokojny i dobry sen”, „Dbam o dobry sen”, „Dobry sen”, „Spokojny sen”, Fix senosan).

Dowiedz sięJak zbierać i przechowywać zioła

Wybierając zioła na herbatki i napary, zainteresujmy się przede wszystkim takimi roślinami jak: chmiel (szyszki chmielu), melisa lekarska, rumianek pospolity (koszyczek), kozłek lekarski (preparaty z korzenia rośliny nazywane są walerianą), nostrzyk żółty (górne części pędów), męczennica (ziele passiflory, głównie z Passiflora incarnata), arcydzięgiel litwor (korzeń), werbena pospolita (nieodpowiednie dla kobiet w ciąży), dziurawiec zwyczajny (kwiat), serdecznik pospolity, głóg dwuszyjnkowy (kwiatostan), lawenda lekarska (kwiat), wrzos pospolity (ziele).

Czy zioła pomagające w zasypianiu są w pełni bezpieczne?

Decydując się na korzystanie z cudownej mocy ziół nasennych i uspokajających, musimy jednak pamiętać, że chociaż są w pełni naturalne, nie znaczy to, że są też całkiem bezpieczne. Niektóre z nich wchodzą w interakcje z przyjmowanymi lekami (np. dziurawiec), inne nie są wskazane przy pewnych schorzeniach lub dla kobiet w ciąży (np. werbena, kozłek lekarski, arcydzięgiel), a jeszcze inne wywołują reakcje alergiczne i uczulenia (np. dziurawiec i arcydzięgiel powodują fotouczulenia). Są też zioła, które mogą mieć działanie nie tylko lecznicze, ale też toksyczne, dlatego należy wiedzieć, w jakiej dawce i jak długo możemy je bezpiecznie przyjmować (np. ziele męczennicy).

Radzimy równieżNa co uważać, gdy stosujemy zioła

Jakie rośliny warto mieć w sypialni, a których unikać?

Oprócz ziół, które możemy popijać przed snem, jakość nocnego wypoczynku mogą poprawić nam również rośliny ustawione w sypialni. Ich delikatny zapach (lawenda) lub zdolność do pochłaniania toksyn (gerbera, figowiec beniamiński i sprężysty, skrzydłokwiat, zielistka, bluszcz pospolity, nefrolepis wysoki, dracena wonna, storczyk Dendrobium), nawilżania powietrza (np. nefrolepis wysoki, gerbera) i wytwarzania dużych ilości tlenu (sanseweria), pomagają poprawić powietrze w pomieszczeniu i wpływają korzystnie na jakość snu.

W sypialni nie powinno natomiast umieszczać się roślin silnie pachnących (np. jaśmin, hoja, lilia, hiacynt), które zaburzają sen. Wyjątkiem może być jedynie pięknie, choć silnie pachnąca gardenia jaśminowata, która może sprzyjać wypoczynkowi, o ile jej zapach nie działa na nas drażniąco.

Zasypianie mogą nam również ułatwić roślinne olejki eteryczne, stosowane w aromaterapii (np. olejki: lawendowy, rumiankowy, jałowcowy, rozmarynowy, z melisy, ze słodkiej pomarańczy). W sypialni możemy rozpylić je w postaci mgiełki (np. przygotowanego na bazie wody różanej, gliceryny i olejków sprayu) lub z pomocą specjalnego nawilżacza, bądź podgrzać w komiku do aromaterapii. Suszone, aromatyczne zioła możemy też umieścić w bawełnianym woreczku i położyć w pobliżu poduszki.

Warto przeczytać: Lawenda jako zioło i przyprawa – do czego się przydaje

Oceń artykuł
5,00 / 1 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy
Więcej na ten temat:

Autor: Katarzyna Józefowicz

Polecamy Ci również

Zobacz także