Kostka brukowa nie tylko umożliwia praktyczne wykorzystanie działki. Może również stać się ozdobą posesji. Jednak aby cieszyła nasze oko i spełniała swoją rolę przez długie lata, musi być prawidłowo ułożona. Jest kilka zasad o których należy pamiętać.
Przede wszystkim trzeba precyzyjnie określić jaką rolę ma spełniać wybrukowana nawierzchnia. Czy ma to być podjazd dla samochodu osobowego, chodnik czy też plac, po którym będą jeździć ciężkie pojazdy. Od tego zależy rodzaj i grubość kostki brukowej oraz sposób wykonania prac.
– Przygotowanie podłoża oraz sposób ułożenia materiału są ze sobą ściśle związane – wyjaśnia Urszula Łukaszewicz z ABW Superbruk. – Niewłaściwie przygotowana podbudowa lub źle położona kostka mogą sprawić, że nawierzchnia będzie nie tylko pozbawiona efektu estetycznego ale wręcz nietrwała.
Prace zaczynamy od usunięcia warstwy gruntu organicznego - humusu. Następnie wykonujemy wykop pod konstrukcję nawierzchni i niwelujemy podłoże oraz nadajemy mu odpowiednie spadki. Powinny one przebiegać zarówno wzdłuż jak i w poprzek powierzchni. Podłoże ma być wyrównane i odpowiednio wyprofilowane.
Kolejny etap to wykonanie podbudowy. Jej grubość zależy przede wszystkim od przewidywanego obciążenia oraz rodzaju gruntu podłoża. Jeżeli nawierzchnia przy domu będzie przenosiła obciążenia nie większe niż samochód osobowy wystarczająca grubość podbudowy to 20 cm.
W miejscach, gdzie planowany jest ruch ciężki (samochody ciężarowe, wózki widłowe) – grubość wszystkich warstw konstrukcji nawierzchni może wynosić nawet 80 cm. Grubszą konstrukcję nawierzchni należy też zastosować, gdy układamy kostkę na gruncie spoistym (glina, ił).
Następny krok to wykonanie podsypki pod kostkę. Zwykle składa się ona z samego piasku bądź cementu zmieszanego z piaskiem w stosunku od 1:4 do 1:7. Podsypka cementowo-piaskowa powoduje zmniejszenie przesiąkliwości nawierzchni, a także utrudnia jej demontaż.
Przed przystąpieniem do układania kostki należy ustawić elementy zabezpieczające nawierzchnię przed „rozsuwaniem się”. W tym celu stosujemy krawężniki bądź obrzeża. Można je zastąpić korytkami ściekowymi, palisadami bądź innymi prefabrykatami.
Na wytrzymałość nawierzchni ma wpływ również wybór kształtu oraz wzoru ułożenia kostki. Na ulicach i miejscach parkingowych sprawdza się układanie materiału dłuższym wymiarem prostopadle do kierunku jazdy, przez co nacisk kół rozkłada się na większą powierzchnię.
Podczas układania warto też zadbać o ujednolicenie różnic odcieni kostki. W tym celu należy układać kostki brukowe z trzech różnych palet. Ta zasada sprawdza się przede wszystkim na dużych powierzchniach i także dotyczy kostki szarej.
Zanim rozpoczniemy użytkowanie nawierzchni trzeba ją zagęścić. W tym celu stosuje się wibrator płytowy. Spoiny między kostkami należy wypełnić piaskiem.
– Powinien on być suchy i nie zawierać domieszek gliny – radzi Urszula Łukaszewicz. Trzeba go wmiatać między spoiny w miarę postępu prac.
Prawidłowo ułożona kostka nie wymaga specjalnych zabiegów konserwacyjnych. Wystarczy ją regularnie zamiatać. Można ją co jakiś czas umyć wodą.
DanielMyrek
Jeśli wykonujemy coś co ma służyć na lata i do tego pięknie się prezentować, na przykład drogę dojazdową do domu, to myślę, że nie ma co się w to bawić samemu, lepiej zlecić wykonanie takiej usługi jakiejś firmie, polecam http://www.negacz.pl/
JanekC
Zamiast małych kostek teraz można wybierać wśród płyt betonowych, i też jak na zdjęciach w artykule można je układać nieregularnie, bez linii symetrii. Można je nawet stosować na podjazdach, bo grubością nie ustępują kostce. Mam na myśli np. płyty Prospect:
http://www.bruk-bet.pl/public/images/prospect-6.jpg
TomDrewTarTak
Ułożenie kostki brukowej w taki sposób aby faktycznie była ona solidna,prosta i trwał ana lata- należy po prostu umieć i lepiej jeżeli w tym przypadku zdamy się na solidną,fachową firmę zamiast robić to samodzielnie oszczędzając na kosztach.
kruchezjabłkami
Najlepiej zlecić to fachowcom. Kostka tania nie jest, a można ją wzorowo "zepsuć" nieumiejętnym kładzeniem. U nas kostkę kładli fachowcy z firmy Sokołowski, http://brukarstwo.com - poszło im to naprawdę sprawnie, a efekt jest po prostu super
zdjfotoe
Kostka jest bardzo ładna i droga, dlatego warto powierzyć to specjalistom.
Dżasmina
Myślę, że o wiele ważniejsze od rodzaju i typu kostki jest odpowiednie utwardzenie gruntu. To bardzo istotne jeśli nie chcemy w przyszłości poprawiać skutków opadania i osuwania się ziemi, a wraz z nią wyłożonej kostki. Warto w tym celu zastosować kratkę samochodową z Ekoerg-system która skutecznie stabilizuje grunt, dzięki czemu po takiej powierzchni mogą jeździć auto o różnej ciężkości.
Ale-ogrod_com_pl
Układanie kostki brukowej warto powierzyć dobrej i godnej zaufania firmie,tak abyśmy potem nie byli rozczarowani co do jej jakości lub tego że jest krzywa,a potem wszystkie elementy zaczynają powoli odpadać. Inna sprawa,że też nie należy to do najtańszych rzeczy,miejmy ten fakt na uwadze.
strinsite
Najlepiej wezwać fachowca.
andrzejkwiatek
Wielu fachowców się właśnie zareklamowało.