Czym zastąpić cukier. Rośliny, które dają zdrową słodycz

0
Cukier
Rezygnacja z białego cukru wcale nie musi oznaczać, że będziemy jedli mniej słodko. Są rośliny, którymi warto zastąpić biały cukier.

Wielu z nas bez cukru nie wyobraża sobie życia. Białe, słodkie kryształki dodajemy niemal do wszystkiego, zapominając, że ich zniewalający smak jest wyjątkowo zdradliwy. Podpowiadamy, jakie rośliny zastąpią nam biały cukier.

Słodki smak energii

Cukier pojawiający się na naszych stołach, to zwykle cukier wytworzony z buraków, które w wyniku złożonych procesów technologicznych (m.in. rafinacji), zmieniają się w czystą sacharozę. Jej nadużywanie nie tylko prowadzi do uzależnienia, ale jest też przyczyną wielu groźnych chorób takich jak cukrzyca, nadciśnienie, otyłość, choroby serca, a nawet próchnica zębów.

Pewnym usprawiedliwieniem dla naszej słabości do cukru może być fakt, że jej źródła leżą w prahistorii. W naturze słodki smak zawsze oznaczał wysokoenergetyczne pożywienie (np. dojrzałe owoce), którego naszym praprzodkom często brakowało. Ich organizmy zmuszone do ciągłego wysiłku i walki o życie, szybko skojarzyły słodki smak ze źródłem cennej energii i zaczęły go poszukiwać.

Choć obecnie czasy się zmieniły, pierwotne mechanizmy przetrwania pozostały, wpędzając nas w pułapkę słodkiego uzależnienia. Znając jednak jego niszczycielską siłę, powinniśmy się przed nim bronić. Nie oznacza to jednak, że musimy całkiem zrezygnować z przyjemności, jaką daje nam spożywanie cukru, gdyż istnieje sporo jego naturalnych zamienników, z których bez przeszkód możemy korzystać.

Polecamy też: Łatwy do zrobienia i naturalny zamiennik białka jaj kurzych

Stewia

Stewia to roślina słodsza od cukru. W dodatku nie zawiera kalorii.

130082 - pixabay.com
Brzoza

Z kory brzozy produkuje się zdrowy i słodki ksylitol.

_Alicja_ - pixabay.com
Miód

Surowca do produkcji miodu dostarczają rośliny. Jest on zdrowy i smaczny, ale niestety kaloryczny.

Fancycrave1 - pixabay.com
Agawa

Fruktoza to cukier naturalnie występujący w np. owocach. Ale w postaci czystego syropu wcale nie jest zdrowy. Występuje m.in. w modnym syropie z agawy.

Steinchen - pixabay.com
Suszone owoce

Znacznie zdrowszym źródłem fruktozy są np. suszone owoce (szczególnie słodkie są rodzynki, daktyle, figi). Można nimi dosładzać różne potrawy i napoje.

Framania - pixabay.com

Stewia – słodycz bez kalorii

Jednym z nich jest pochodząca z Ameryki Południowej roślina nazywana stewią. W jej tkankach znajdują się substancje kilkadziesiąt razy słodsze niż sam cukier (glikozydy stewiolowe), dlatego już niewielki kawałek świeżego lub suszonego liścia, potrafi osłodzić cały kubek kawy czy herbaty, a łyżeczka sproszkowanych liści, zapewni słodycz porównywalną ze szklanką cukru.

Ze względu na swoje niezwykłe właściwości stewia została dokładnie przebadana przez naukowców i uznana za bezpieczny słodzik (tylko w postaci preparatów naturalnych), po który mogą sięgać nawet cukrzycy. Słodkie liście lub uzyskany z nich ekstrakt, nie mają żadnych kalorii, dzięki czemu są również odpowiednie dla osób borykających się z nadwagą.

Niestety, mimo rozlicznych zalet, stewia nie jest niestety słodzikiem idealnym. Substancje odpowiedzialne za jej słodycz mają dość szczególny, goryczkowaty smak, który nie wszystkim odpowiada. Łatwo się też karmelizują w wysokiej temperaturze, dlatego nie do wszystkich potraw się nadają.

Podpowiadamy: Jak uprawiać stewię w domu i ogrodzie

Ksylitol, czyli cukier z brzozy

Inaczej wygląda sprawa z innym naturalnym słodzikiem jakim jest ksylitol. Ten pozyskiwany z kory brzozowej cukier, ma neutralny, słodki smak porównywalny ze smakiem białego cukru, a przy tym nie zmienia swoich właściwości pod wpływem wysokich i niskich temperatur (nadaje się do pieczenia, gotowania i mrożenia). Zawiera wprawdzie więcej kalorii niż stewia, ale i tak o połowę mniej niż biały cukier. Ma też od cukru kilkakrotnie niższy indeks glikemiczny, dlatego nie powoduje nagłych skoków insuliny i może być spożywany przez diabetyków.

Ksylitol sprzyja również mineralizacji kości, wspomaga przyswajanie wapnia i magnezu, a nawet wykazuje działanie bakteriobójcze, co czyni go jednym z najzdrowszych naturalnych słodzików.

Stosując ksylitol uważajmy na zwierzęta domowe, szczególnie psy - dla nich ksylitol jest bardzo szkodliwy i jego zjedzenie prowadzi do ciężkich zatruć, a nawet śmierci.

Uwaga: w sprzedaży jest też dostępny tańszy ksylitol kukurydziany, uzyskiwany z liści kukurydzy, jednak ze względu na sposób produkcji, jego właściwości zdrowotne odbiegają od ksylitolu brzozowego. Trzeba więc uważać, co kupujemy.

Miód na zdrowie

Zdrowym zamiennikiem cukru jest także miód. Ma znakomity smak i mnóstwo wartości odżywczych, ale niestety, posiada podobną kaloryczność jak cukier, a poza tym traci swoje cenne właściwości już w temperaturze 40°C.

Polecamy też: Sok z brzozy - jak go pozyskiwać i dlaczego warto pić

Uważaj na fruktozę, czyli m.in sok z agawy

Dość popularnym substytutem cukru bywa też fruktoza, znajdująca się np. w modnym syropie z agawy. Wprawdzie jest słodzikiem pochodzenia naturalnego (znajduje się głównie w owocach), ale w skoncentrowanej postaci (np. jako syrop), jest niczym innym jak bezwartościowym, czystym cukrem. Prowadzone badania sugerują, że może mieć nawet niekorzystny wpływ na organizm ludzki, gdyż sprzyja otyłości i rozwojowi niektórych chorób (m.in. cukrzycy, miażdżycy, raka), lepiej jej więc unikać, bo wbrew pozorom wcale nie jest tak bezpieczna, jak by się mogło wydawać.

Sposób na zdrowszą fruktozę

Zdrowszą wersją fruktozy są natomiast suszone owoce jak np. daktyle czy rodzynki, którymi też można dosładzać niektóre potrawy (np. sałatki, owsiankę). Nie zawierają tak skoncentrowanego cukru jak czysta fruktoza, za to posiadają wiele innych cennych substancji odżywczych.

Oceń artykuł
0,00 / 0 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy
Więcej na ten temat:

, ,

Autor: Katarzyna Józefowicz

Polecamy Ci również

Zobacz także