Co warto jeść jesienią i zimą - warzywa i owoce, które dają zdrowie i energię

1
Zdrowa herbata na jesień i zimę
Późną jesienią i zimą pamiętajmy o owocach i warzywach. Szczególnie o tych bogatych w witaminy i minerały, które wzmocnią nasz organizm.

Późna jesień i zima to trudny okres dla naszych organizmów. Warto wtedy sięgnąć po owoce i warzywa, które dodadzą energii i wzmocnią naszą odporność. Podpowiadamy, które są szczególnie pożyteczne.

Wraz z końcem lata kończy się również czas obfitości warzyw i owoców, dlatego w naszej diecie zaczyna brakować ważnych dla zdrowia witamin i minerałów. Coraz częściej czujemy się zmęczeni, osłabieni i rozdrażnieni, a nasz układ odpornościowy słabiej radzi sobie z infekcjami. Jeśli więc chcemy uniknąć problemów i przetrwać jesienno-zimowy okres w dobrej formie, powinniśmy uwzględnić w codziennym jadłospisie jak najwięcej warzyw i owoców, dostępnych o tej porze roku takich jak np. jabłka, buraki, marchew czy kapusta.

Poznaj: Acerolę - źródło witaminy C i dowiedz się, gdzie jej szukać i jak ją stosować

Naturalne antybiotyki

W kuchni nie powinno zabraknąć przede wszystkim takich produktów, które zapewnią nam codzienną porcję energii i pomogą walczyć z infekcjami. Wśród nich jedno z pierwszych miejsc zajmuje czosnek i cebula czyli znakomite źródło substancji o działaniu bakteriobójczym, przeciwgrzybicznym, przeciwwirusowym i przeciwzapalnym (głównie allicyna i fitoncydy czyli naturalne substancje antybiotyczne). Oba warzywa z powodzeniem zastępują syntetyczne antybiotyki, pomagając nam walczyć z przeziębieniem i grypą, a do tego wzmacniają nasz organizm i chronią go przed kolejnymi infekcjami.

Z dobrodziejstwa zawartych w nich składników nie mogą korzystać jedynie osoby cierpiące na alergie pokarmowe lub choroby układu pokarmowego. Niestety, te wartościowe warzywa mają dość specyficzny smak i zapach, dlatego nie wszyscy są ich amatorami. Jeśli jednak zostaną przyrządzone w odpowiedni sposób, nie tylko stracą swój przykry aromat, ale też staną się smaczniejsze.

Korzenie chrzanu i imbiru

Warzywem mającym podobne właściwości jak cebula i czosnek jest też niedoceniany chrzan, który również zawiera w swoim składzie naturalne substancje antybiotyczne (fitoncydy), a także witaminy, minerały, kwasy organiczne i olejki eteryczne. Oprócz właściwości bakteriobójczych i przeciwwirusowych, wykazuje też działanie wykrztuśne, dlatego jego miąższ lub przygotowany z niego syrop, mają zastosowanie w łagodzeniu infekcji górnych dróg oddechowych.

W zimowej kuchni przyda się również bardziej egzotyczny, choć niezwykle wartościowy imbir lekarski, którego świeży korzeń ma nie tylko właściwości bakteriobójcze, ale też rozgrzewające i pobudzające krążenie, co z pewnością docenimy, kiedy zacznie nam brakować słońca, ciepła i energii. Po obraniu korzeń można zetrzeć na tarce i wykorzystać do przyprawiania rozmaitych potraw lub pokroić go w plasterki i użyć do przygotowania energetycznej lemoniady z miodem i cytryną. Plasterki imbiru mogą być też dodawane do herbaty, gdyż doskonale zastępują cytrynę.

Polecamy: Lawenda jako zioło i przyprawa. Jak i do czego używać lawendy

Prawdziwe soki z witaminami

Sporą dawkę energii zapewnią nam również pomarańcze. Przygotowany z nich świeży sok z dodatkiem miodu, imbiru i cynamonu to prawdziwa bomba witaminowa, która zapewni nam siłę i energię na cały dzień. W domowej spiżarni nie może też zabraknąć soków owocowych, w tym głównie soku malinowego i soku z czarnego bzu. Oba mają właściwości przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i wzmacniające, dlatego polecane są przy przeziębieniach i grypie. Sok z malin to dokonały środek rozgrzewający i napotny, natomiast sok z czarnego bzu to bogactwo cennych antyoksydantów oraz substancji o działaniu przeciwwirusowym, napotnym i wykrztuśnym.

Oczywiście najlepsze są soki domowe, bo te sprzedawane pod hasłem „malina” często zawierają mniej niż 1% soku z malin! Dlatego zawsze warto przeczytać skład podany na etykiecie.

Naturalnie – witamina C

Jesienią i zimą nie powinniśmy również zapominać o warzywach, które możemy zbierać z ogrodu do pierwszych, silnych mrozów, a czasem nawet aż do wiosny. Należą do nich głównie brukselki, roszponka i jarmuż. Każde z nich to skarbnica witamin i minerałów, z których możemy korzystać bez ograniczeń.

Zimą na naszym stole nie powinno też zabraknąć cennej i wartościowej natki pietruszki, która zawiera mnóstwo witaminy C oraz szereg innych składników odżywczych. Wprawdzie pietruszka nie jest tak odporna na niskie temperatury jak jarmuż czy brukselka, ale zadołowana w piasku i umieszczona w tunelu lub na widnej, chłodnej werandzie, przez cała zimę może dostarczać nam świeżej natki. Równie wartościowa co pietruszka jest też kiszona kapusta, będąca źródłem witaminy C, witamin z grupy B, błonnika i minerałów.

Oprócz warzyw i owoców, zimą powinniśmy też sięgać po nasiona (dyni i słonecznika) i orzechy (np. włoskie), które są idealną, zdrową przekąską, zawierającą mnóstwo błonnika i minerałów.

Poznaj: Owoc kaki - jak go kupować i jeść i dlaczego warto to robić

Oceń artykuł
0,00 / 0 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i dodaj swój komentarz
Więcej na ten temat:

, ,

Autor: Katarzyna Józefowicz

Polecamy Ci również

Zobacz także