Co to jest acerola i jak ją stosować. Fakty o owocu malpigii granatolistnej

0
Acerola - owoc malpigii granatolistnej
Acerola jest bardzo zasobna w witaminę C, jednaj najwięcej jej mają świeże owoce.

Acerolę możemy spotkać w suplementach diety, przetworach, czy jogurtach. Wyjaśniamy, czym jest acerola, jakie ma właściwości i po jakie preparaty warto sięgać.

„Cudowne” specyfiki warto poznać

Ekologiczny styl życia stał się w ostatnich latach bardzo modny, dlatego coraz chętniej sięgamy po preparaty naturalne, zamiast po ich syntetyczne odpowiedniki. Dotyczy to gównie leków i produktów farmakologicznych, które chętnie zastępujemy ziołami i roślinami leczniczymi. Ma to jednak zarówno zalety, płynące ze zdrowego stylu życia, jak i wady, gdyż nie wszystkie leki można zastąpić ziołami i nie wszystkie reklamowane zioła przynoszą oczekiwane efekty.

Zanim więc pod wpływem impulsu zdecydujemy się na jakiś modny suplement diety, najpierw poznajmy bliżej jego działanie. Dotyczy to głównie nieznanych nam dotąd nowinek takich jak choćby popularna w ostatnim czasie acerola. Produkty z jej udziałem reklamowane są jako preparaty podnoszące odporność i doskonałe źródło witaminy C, ale trudno jest to zweryfikować, gdyż zwykle nie bardzo wiemy, czym właściwie jest acerola.

Podpowiadamy: Co jeść, żeby się nie przeziębiać

Acerola, czyli owoc malpigii granatolistnej

Okazuje się że popularnie używana nazwa dotyczy głównie preparatów przygotowanych z pewnej egzotycznej rośliny znanej jako malpigia granatolistna (Malpighia glabra) lub też wiśnia z Barbados. Malpigia pochodzi z ciepłych rejonów Ameryki i w naturze ma postać niewysokiego, wiecznie zielonego drzewka (2-3 m) o elastycznych pędach i owalnych, zielonych liściach. W krajach pochodzenia uprawiana jest często jako drzewko owocowe, rodzące nieduże, czerwone, pestkowe owoce o żółtym, soczystym miąższu, przypominające wyglądem znane nam wiśnie.

Świeże owoce są kwaśne, ale bardzo zdrowe, gdyż zawierają cały szereg składników odżywczych (w tym witaminy, minerały i flawonoidy), dlatego ich systematyczne spożywanie pomaga wzmocnić układ odpornościowy, chroni organizm przed infekcjami, wpływa na poprawę wzroku, wzmacnia układ krwionośny i serce, a także opóźnia procesy starzenia.

Sprawdź: Dlaczego warto jeść granaty i jak je uprawiać w Polsce

Acerola - źródło witaminy C, ale…

Owoce malpigii uznawane są też za jedno z najbogatszych źródeł witaminy C gdyż w 100 g zawierają jej aż 1600 do 2500 mg (zawartość uzależniona od warunków, w których owoce dojrzewają), czyli wielokrotnie więcej niż nasze „rekordzistki” w tym zakresie: dzika róża (ok. 420 mg/100 g), natka pietruszki (ok. 178 mg/100 g) czy czarna porzeczka (177 mg/100 g).

Trzeba jednak pamiętać, że najwięcej witaminy znajduje się w świeżych, dojrzewających na drzewie owocach aceroli, a w miarę ich przejrzewania lub podczas przetwarzania, ilość zawartej w nich witaminy C bardzo spada, gdyż jest to jedna z najmniej trwałych witamin, szybko ulegających rozpadowi np. w przejrzałych owocach lub pod wpływem niskich bądź wysokich temperatur. Do świeżych owoców zwykle jednak nie mamy dostępu, gdyż ze względu na mroźne zimy w naszym kraju rośliny nie da się uprawiać w gruncie (można ją jedynie próbować uprawiać w doniczce w mieszkaniu, ale w sztucznych warunkach może mieć problem z owocowaniem), a jej owoce szybko przejrzewają i nie bardzo nadają się do długiego transportu z krajów pochodzenia.

Pozostają nam więc jedynie przygotowane z nich produkty w postaci proszków (zawierających suszone owoce), tabletek lub soków. Wbrew obiegowej opinii nie zawierają wprawdzie tyle witaminy C ile świeże owoce, ale z powodzeniem można wykorzystywać je jako suplementy diety, wzbogacające organizm w naturalną witaminę C, która jest lepiej przyswajana przez organizm niż jej syntetyczne odpowiedniki.

Jakie produkty z acerolą wybierać

Decydując się na preparaty z aceroli, warto jednak wybierać produkty jak najbardziej naturalne, nie zawierające sztucznych dodatków, barwników, słodzików czy konserwantów. Dobrze jest też pamiętać, że choć tabletki są wygodne i zawierają skoncentrowaną postać witaminy C, to soki mają dodatkowo w swoim składzie także inne obecne w owocach witaminy (A, PP, z grupy B) i minerały (np. magnez, fosfor, potas, sód, wapń), dlatego to właśnie one są najbardziej wartościowe. Jeśli jednak się na nie zdecydujemy, po otwarciu powinniśmy przechowywać soki w lodówce i zużyć w ciągu kilku dni, gdyż szybko tracą walory odżywcze. Soku nie powinniśmy też wlewać do gorącej herbaty, bo zawarta w nim witamina C szybko ulegnie rozpadowi pod wpływem temperatury. Najlepiej wymieszać go z czystą wodą o temperaturze pokojowej i w razie potrzeby dosłodzić łyżeczką miodu bądź ksylitolu.

Polecamy: Imbir - aromatyczną przyprawę o właściwościach leczniczych

Oceń artykuł
5,00 / 1 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy
Więcej na ten temat:

,

Autor: Katarzyna Józefowicz

Polecamy Ci również

Zobacz także