Bruk to też sztuka

Bruk to też sztuka

Nawierzchnie otaczają nas wszędzie. Udowodniono że co 2-3 sekundy widzimy je, bo człowiek idący ulicą co chwilę patrzy pod nogi. Fakt ten stanowi ogromne wyzwanie zarówno dla designerów projektujących miejskie przestrzenie, ale też dla producentów kostki brukowej.

Projekt nawierzchni brukowej oparty na motywach ornamentyki Indian wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej

Od dawna wiadomo, że to co nas otacza wpływa na nasze samopoczucie i psychikę. Zarówno dom, praca jak i przestrzeń publiczna, której integralną częścią jest nawierzchnia. Dekoracyjna kostka brukowa jest w stanie zmienić architekturę nieciekawego miejsca i uczynić z niego przyjazne mieszkańcom enklawy.

Sztuka u stóp

Bruk, po którym stąpamy codziennie może być dziełem sztuki czego dowodem może być Lizbona, która jest urzekającym starym miastem. Nawierzchnia w starej części Lizbony to miejski blejtram. Projekt nawierzchni w stolicy Portugalii pozwoliło przełożyć na chodniki i place opowieści tworzone brukowymi mozaikami. Przeróżne wzory i barwy nawierzchni skupiają uwagę turystów.
Kostka brukowa to świetny materiał dla projektantów i artystów. Warto wychodzić z dziełami sztuki i architektury w miejsca gdzie człowiek znajduje się na co dzień.
Godnym uwagi jest zwycięski projekt nawierzchni autorstwa polskiego designera przygotowany
w hołdzie rdzennym mieszkańcom Ameryki Północnej, który znajduje się na nowojorskim Manhattanie.

Nawierzchnia nie musi być nudna! Projekt Design by the way.Projekt Design by the way

Lepsza forma bruku

Technologia w tworzeniu nawierzchni betonowych rozwija się bardzo intensywnie. Możemy podziwiać kostki o niespotykanych kształtach, zawierające elementy odblaskowe lub stworzone
w technologiach ekologicznych, a bruk sam w sobie staje się mini dziełem sztuki. Innowacyjne myślenie o projektowaniu terenów miejskich nie omija także polskich producentów szlachetnych kostek brukowych i płyt tarasowych.

Projekt Design by the way  Kiedyś kostka była szara i nudna dzisiaj cieszy się zainteresowaniem designerów np. Jerzego Dobrzańskiego i studentów Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, którzy pracują nad nowymi koncepcjami rozumienia nawierzchni.
Libet konsekwentnie edukuje i inspiruje inwestorów wpływając na jakość otoczenia zarówno w przestrzeni publicznej jak i prywatnej - mówi Małgorzata Barańska, dyrektor marketingu w firmie Libet. - W tej dziedzinie nie od dziś jesteśmy prekursorami. Dlatego cieszy mnie szczególnie współpraca z tak utalentowaną osobą jak Jerzy Dobrzański. Jego twórcze spojrzenie na temat nawierzchni wpisuje się w misję firmy, a swoim zaangażowaniem skutecznie przekonuje do tej idei innych. W proces tworzenia nowych nawierzchni zostali zaangażowani także studenci wydziału form krakowskiej ASP, którzy pod okiem Jerzego projektują dla nas.

Oceń artykuł
5,00 / 1 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Opracowanie: Katarzyna Dębek

Źródło: Libet

Polecamy Ci również

Zobacz także